Kuidas läbi viia edukas töövestlus ja mismoodi seda enda kasuks tööle panna?

Kuidas läbi viia edukas töövestlus ja mismoodi seda enda kasuks tööle panna?

Kui töökuulutusele hakkab CV’sid laekuma, siis järgmise sammuna tuleb sobivad kandidaadid kutsuda töövestlusele. Õige töövestlus annab hea kontakti inimesega, toetab ettevõtte head mainet ning lihtsustab valiku tegemist.

Töövestluse läbiviimist pigem alahinnatakse. Kahjuks, sest tegelikult on tegemist äärmiselt olulise komponendiga terves värbamise protsessis. Töövestlus annab ideaalse koha, põhjuse ja aja, et potentsiaalset kolleegi tundma õppida, teda lähemalt uurida-vaadata ning selgusele jõuda, kas ta sobib antud ametikohale, ettevõttesse ja meeskonda.

Eduka, läbimõeldud ja mitme-tasandilise töövestluse läbiviimiseks on vaja rohkelt kogemusi ja teadmisi. On vaja teada psühholoogia aluseid, suhtlemisoskusi, NLP’d ja elementaarseid turundus- ning mainekujundusnippe. Lisaks on vaja kogemusi, mis aitaksid teoreetilisi teadmisi loomulikult ja pingevabalt praktikasse panna, õpetaksid toime tulema erinevate inimtüüpide ja kõikvõimalike olukordadega.

Kuigi lühikese artikliga on pea võimatu töövestluse põhiolemust, nippe ja nõuandeid edasi anda, siis on siiski mõned nüansid, mida saab jagada ning mis absoluutselt iga töövestluse läbiviija peaks meeles pidama!

Millest koosneb üks edukas töövestlus?

  • Esiteks ole viisakalt riides, hoolitsetud küünte, korras juuste ja naised piisava meigiga. Viimasega ei tohi aga ka üle pingutada, sest siis võib see hakata edastama sõnumit, mis pole plaanitud ega eesmärk.
  • Ole sõbralik, aga mitte liiga familiaarne. Hoia piiri liigse vaoshoituse ja liigse sõbralikkuse vahel. Kindlasti hoia ajaraamistikku ehk ole paar minutit varem kohal, alusta täpselt õigel ajal ja ära lase vestlusel liiga pikaks venida. Kui on kokku lepitud näiteks 30 minutit, siis nii see ka olgu!
  • Iga töövestlusele tulija on alguses natuke pinges, ehk isegi sina kui oled töövestluse läbiviimisel alles uus. Alusta vestlust pinnapealse small-talkiga, et lõhkuda „jääd“ ning pinget. Küsi, kust kandist ta tuleb, kuidas liiklus sujus ning võid ka ilmast rääkida (eriti, kui on reaalselt, millest rääkida – õues sajab paduvihma, on väga külm või just kuumalaine jne).
  • Kui küsid erinevaid küsimusi, siis uuri lisaks tööasjadele ka tema iseloomu „Milline on olnud sinu elu kõige väljakutsuvam hetk?“, “Kuidas oled lahendanud mõne kriisisituatsiooni?“, „Mismoodi reageerid ootamatustele?“ – sellised küsimused annavad inimesele võimaluse rääkida iseendast ja sina saad aimu, kellega tegemist on. Tõenäoliselt ta selliseid küsimusi ei ole osanud oodata, seega on need tal ka ette valmistamata ja näed, kuidas ta reaalselt ootamatustele reageerib.
  • Töövestluse läbiviija esindab nii ettevõtet, antud tööpositsiooni kui ka iseennast. Arvesta sellega nii oma välimuses, suhtlemises kui ka info jagamises. Õige vestluse läbiviija teab nii mõndagi ettevõtte brändingust, mainekujundusest ja oskab seda enda „kasuks“ pöörata.
  • Ole hea kuulaja, lase tal endast rääkida. Rääkimine hõbe, vaikimine kuld. Küsi küsimus ja lase inimesel siis rääkida, ise samal ajal aktiivselt kuulates. Ridade vahel on rohkelt informatsiooni, lihtsalt õpi seda nägema-kuulama-lugema.
  • Loe ridade vahelt – õpi nägema informatsiooni suuremalt, laiemalt ja kaugemalt. Ära võta kõike üks-ühele, vaid proovi juba kuulamise ajal analüüsida. Näiteks kui ta räägib, et naudib vaheldust ega talu rutiini, siis võib see tähendada, et ta ei püsi pikalt ametikohal, mis eeldab rutiinset lähenemist.
  • Tee kindlasti märkmeid, et saaksid infot pärast ka analüüsida nii üksi kui teistega arutades. Kui Sul käib päeva jooksul mitu inimest, siis lõpuks sa ei mäleta, kes-mida rääkis.
  • Küsi, mismoodi ta antud ametit välja näeb. Las ta kirjeldab ise sulle, nii saad näha, kui palju on ta kursis, kui palju peab oma unistusi või väljamõeldut reaalsusega kohanema ja kas tal on üldse potentsiaali antud töö tegemiseks.
  • Kuidas sõbrad, töökaaslased, endine ülemus sind kirjeldaksid?“ – need on küsimused, mida paljud ei oska oodata, kuid mis võivad anda huvitava vaatenurga tema isiksusest. Enda tutvustust endast lähtuvalt oskavad paljud, aga kellegi teisest lähtuvalt on see teistsugune. Kuula huviga!
  • Las tema räägib ettevõtte kohta, see on sinule hea tagasiside. Küsi kandidaadi käest, mida tema teab teie ettevõtte, tegevusvaldkonna, inimeste kohta. Uuri, kust ta nägi kuulutust, miks tahab just selles ettevõttes töötada ning mida teeks tema teisiti (kui on sobiv nii küsida). Kandidaadi vastustes võib olla palju huvitavat, mis annab suurepärase peegelduse mainest ja brändingust.
  • Anna kandidaadile kodutöö. Kodutööd võib olla ka mitu tükki, üks näiteks erialane, teine ettevõttepõhine ning kolmas isiklikku laadi. Googelda või küsi värbamisspetsialistidelt, neil on rohkelt ideid, mida inimestele proovitööks anda. Õiged ülesanded näitavad inimeste motivatsiooni, mentaliteeti, õppimisvõimet, silmaringi ja arenemissoovi.

Kuula ka, mida räägib teile professionaalsest värbamisest Enesekindlusvabriku asutaja Ketlin Kasak SIIT.

Loe veel: Mille järgi hinnata ja analüüsida laekunud CV’sid?