4 märki, et su firmas võib olla ussitaja

Artikkel 3 (3.osa)

Nii nagu võib üks tõrvatilk rikkuda terve purgi mett, võib ka üks vale inimene firmas tekitada rohkem kurja ja kaost kui juht ettegi oskab kujutada. Millised on need märgid, mis võivad viidata ussitaja ehk selle „tõrvatilga“ olemasolule meeskonnas?

10-aastase värbamiskogemusega Enesekindlusvabriku asutaja Ketlin Kasak ütleb, et ussitajate teema on väga oluline ja hoiatab, et sellega mitte tegelemine ning kiirete otsuste vastu võtmine võib tuua suurt kahju. „See võib kogu ettevõtte tegevusele saada lausa saatuslikuks,“ sõnab Ketlin Kasak tõsiselt.

Märke, et midagi võib valesti olla, on mitmeid. Toome peamised alljärgnevalt ka välja.

Suur tööjõu voolavus

Mõningane inimeste liikumine ja töökohtade vahetamine on normaalne, aga kui see muutub liiga suureks, siis peab nii tegev- kui personalijuht hakkama asja lähemalt uurima. Miks inimesed lahkuvad? „Üks tark juht teeb lahkuva inimesega alati põhjaliku vestluse, et aru saada lahkumise põhjustest ja uurida soovituste kohta, mida firma sees võiks ja saaks muuta,“ toob Ketlin välja, et ka lahkuv inimene on väärtuslik ressurss.

Inimesed võivad lahkuda, sest keegi – ussitaja – muudab nende töökeskkonna ja -tingimused liiga väljakutsuvaks. Ussitaja palgal hoidmine võib minna maksma mitmete võtmeinimeste lahkumise teistelt positsioonidelt, mistõttu peab juht kiirelt tegutsema.

Ühe inimese liigne mainimine

Inimesed on sageli delikaatsed ega soovi ussitaja osas ausalt sõna võtta. Sageli on inimesed ka hirmul, et too ussitaja võib „kaebamise“ tagajärjel nende elu veelgi raskemaks teha. Arukas juht paneb tähele väikseid vihjeid ja oskab lugeda ridade vahelt, kui kaaskolleegid püüavad talle midagi kellegi osas rääkida. „Sageli piisab suuremast tähelepanelikkusest ja inimeste kuulamisest, et hakata aru saama, kes võib olla tegelik probleemide tekitaja,“ õpetab Kasak.

Vastumeelsus ühisürituste osas

Kui kõik on mõnusalt vaba ja meeskond naudib omavahel suhtlemist, siis on ühisüritused alati oodatud ja soodustatud tegevused. Vastumeelsus nende osas võib aga viidata probleemile – kas ei meeldi väljapakutud tegevus, ei soovita suhelda terve meeskonnaga või on tiimis inimene, keda üritatakse vältida. Taaskord on tegu kohaga, mis ei pruugi must-valgena välja paista ning mille „läbi hammustamiseks“ peab juhil olema kogemust, taiplikkust ja empaatiavõimet.

Palju segadust ebaselge kommunikatsiooniga

Informatsiooni ebaselgus, arusaamatused ja pidevalt teineteisest mööda rääkimised vähendavad efektiivsust, tekitavad asjatut ajakulu ning loovad õhustiku, kus keegi olla ei soovi. „Sageli ussitajad tekitavad intriige, räägivad teisi taga, jagavad valeinformatsiooni või jagavad teavet moonutatult. Sedasi tekitavad nad keskkonna, mis on täis pinget, pahameelt ja isegi tülisid, aga valeinformatsioon võib kaasa tuua ka reaalset kahju ettevõttele,“ räägib Ketlin Kasak oma teadmistest, mis saadud nii teoorias kui ka praktikas.

Kui asjad ei voola ja inimeste nägudel pole elurõõmu, siis peab juht hakkama sisekultuurile tõsisemalt otsa vaatama. Õnnelik töötaja on vundamendiks ka õnnelikule kliendile, see omakorda on tugevalt seotud ettevõtte jätkusuutlikkusega. Inimestega oskuslik suhtlemine ja psühholoogia tundmine viib juurpõhjusteni ehk ussitaja „avastamiseni“, millele peaks järgnema konkreetsed ja kiired tegevused, et sisekliimat parandada.

„Üks viis, kuidas meie oleme klientidel aidanud oma meeskondadest paremini aru saada, probleeme esile tõsta ja neid oskuslikult lahendada, on personalikaardistuse treening PERFI. Selle raames tuleb kogu meeskond kokku, kõik saavad võrdselt sõna ja avada saab täpselt neid teemasid, mis parasjagu olulised,“ tutvustab Ketlin Kasak enda loodud meetodit tiimide aitamiseks ja juhi elu kergemaks tegemiseks. Sest eesmärk on ju üks – ettevõtte toimimise parandamine, kasumi suurendamine ja vundamendi kindlustamine.

Loe personalikaardistuse treeningu PERFI kohta lähemalt SIIT.

Loe veel: STOP! Vale inimene võib viia terve firma pankrotti. Kuidas?